loading...
فرافایل22
س بازدید : 82 چهارشنبه 30 دی 1394 نظرات (0)
فلسفه نظری تاریخ

تاریخ ، فلسفه تاریخ ، فلسفه نظری تاریخ ، تاریخ جهان ، روش شناسی ، تفسیر تارخی ، گزینش در تاریخ، تئوری، علم تاریخ، جبر ، علت و معلول، اجزاء تاریخ ، مجموع تاریخ

دانلود فلسفه نظری تاریخ

تاریخ ، فلسفه تاریخ ، فلسفه نظری تاریخ ، تاریخ جهان ، روش شناسی ، تفسیر تارخی ، گزینش در تاریخ، تئوری،  علم تاریخ، جبر ، علت و معلول، اجزاء تاریخ ، مجموع تاریخ
دسته بندی فلسفه و منطق
فرمت فایل doc
حجم فایل 30 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 26

نخستین نكته ای كه در فلسفه نظری به چشم می خورد این ادعاست كه تاریخ همچون موجود زنده متحركی است كه روحی دارد و جسمی و عزمی و آهنگی و حركتی و هدفی و قانونی و نظامی و محركی و مسیر ی. این هویت مستقل كه براه خود می رود و انسانها  را نیز یا تسلیم خود می كند و یا زیر چرخ های تیز رو و پر شتاب و سنگینش له و مثله می كند  ازجایی آغاز كرده است و از طریقی میگذرد و سرانجام  هم به مقصدی میرسد . فلسفه نظری تاریخ بر این سراست كه نشان دهد كه این رفتن و بالیدن چگونه صورت میگیرد و آن نقطه نهایی كه بار انداز تاریخ است كجاست و چگونه از منزل كنونی ، منزل واپسین را میتوان ولو با ابهام و اجمال تصور كرد ،  و این رفتن به جبر است یا به تصادف ، و گذر از منازل و مراحل گوناگون تاریخی اجتناب ناپذیر است یا چاره پذیر . فلسفه نظری تاریخ را میتوان چنین تعریف كرد كه معرفتی است كه در آن از حركت ، محرك ، مسیر و هدف موجودی بنام « تاریخ » بحث میشود

سه  سؤال اساسی كه هر گونه فلسفه نظری تاریخ عمدتاً به پاسخ آنها می پردازد بدین قرارند :

تاریخ به كجا میرود . ( هدف ) .

چگونه میرود . ( مكانیزم حركت . محرك ) .

از چه راهی میرود . ( مسیر و منازل برجسته حركت ).

ازنظر این كاوشگران ، تاریخ هویتی حقیقی است نه اعتباری  و به سخنی دیگر انسانها و حوادث ، خود تاریخ نیستند بلكه در « تاریخ » اند . تاریخ بشرها را فرا گرفته و در میدان خود گرد آورده و بر گردنشان رشته ای افكنده و آنها را به جایی كه خود میخواهد می كشاند .  هگل كه می گوید « تاریخ كشتارگاه اراده های فردی انسانهاست » و همو كه سخن از«  شیطنت و فریبكاری و مكاری » تاریخ میگوید ، و ماركس كه انسانها را در برابر حوادث تاریخ تنها « قابله » یی میشمارد كه فقط بوضع حمل مادر آبستن كمك می كنند ، و از كشتن نوزاد و با برانداختن نطفه آن عاجزند .و انگلس كه خدای تاریخ را سنگدل ترین خدایان می شمارد كه ارابه پیروزی خود را از روی اجساد مردگان و طاغیان به پیش میراند ، همه یكصدا به استقبال هویت تاریخ و بازیگری آن اتفاق دارند و همه توانائی انسان را در برابر تاریخ ، « كشف و وصف » قلمداد می كنند و طفره و نفی .

دانلود فلسفه نظری تاریخ

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 5017
  • کل نظرات : 26
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 126
  • آی پی دیروز : 109
  • بازدید امروز : 1,914
  • باردید دیروز : 247
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 2,971
  • بازدید ماه : 7,342
  • بازدید سال : 83,563
  • بازدید کلی : 1,048,796
  • کدهای اختصاصی