loading...
فرافایل22
س بازدید : 89 سه شنبه 08 دی 1394 نظرات (0)
پایان نامه بررسی وضعیت بهزیستی روانی کارکنان ایران خودرو

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی رشته مدیریت

دانلود پایان نامه بررسی  وضعیت بهزیستی روانی کارکنان ایران خودرو

پایان نامه بررسی  وضعیت بهزیستی روانی کارکنان ایران خودرو 
وضعیت بهزیستی روانی کارکنان ایران خودرو 
پایان نامه  کارشناسی رشته مدیریت
 بهزیستی روانی کارکنان ایران خودرو 
 بهزیستی روانی کارکنان
سلامت روانی
ایران خودرو
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل doc
حجم فایل 256 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 114

 

پایان نامه بررسی  وضعیت بهزیستی روانی کارکنان ایران خودرو

 

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی رشته مدیریت

 

اصول بهداشت روانی, تعریف سلامت روانی, جامعه آماری, دانلود پایان نامه های روانشناسی, رابطه سلامت روانی با بهزیستی روانشناختی والدین کودکان, روشهای تجزیه و تحلیل داده ها, سلامت روان,

چكیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی  وضعیت بهزیستی روانی کارکنان ایران خودرو  انجام شده است كه جامعه آماری این پژوهش را كلیه كارمندان زن و مرد کارکنان ایران خودرو  با حجم 36 نفر تشكیل می دهند كه از این افراد تعداد 31 نفر با محقق در اجرای آزمون سلامت عومی GHQ و پرسشنامه محقق ساخته همراه آن همكاری نموده اند این تحقیق از انواع زمینه یابی و با هدف بررسی یك فرضیه و چهار سوال تحقیقی انجام گرفت كه داده های آماری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS با درجه آزادی 95% مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت پس از تجزیه و تحلیل داده های آماری نتایج بدست آمده در پاسخ به فرضیه و سوالات تحقیق به این ترتیب مشخص شده است كه میزان سلامت روانی در مردان بیشتر از زنان است و بین سلامت روانی و سن كارمندان رابطه معنی داری وجود ندارد همچنین نتایج گویای این مطلب است كه نوع اشتغال در كارمندان در میزان سلامت روانی آنها تأثیر گذار نیست و وجود گروههای مختلف فعالیتی در ایران خودرو   تأثیری در میزان سلامت روانی كارمندان ندارد و بالاخره این كه بین سلامت روانی و سنوات كاری كارمندان ایران خودرو   رابطه معنی داری وجود ندارد.

بیان مسئله

بیماری های روانی از بدو پیدایش بشر وجود داشته و هیچ فردی در مقابل آن مصونیت ندارد، و این خطری است كه بشر را تهدید می كند. عدم سازش و وجود اختلالات رفتار در جوامع انسانی بسیار مشهور و فراوان است. در هر طبقه و صنفی و هر گروه و جمعی اشخاص نامتعادلی زندگی می كنند.

بنابراین در مورد همه افراد اعم از كارگر، دانش پژوه ، پزشك و مهندس زارع، استاد دانشگاه و … خطر ابتلا و ناراحتی های روانی وجود دارد. به عبارت دیگر هیچ انسانی در مقابل این امراض مصونیت ندارد. (شاملو 1380)

این موضوع برای كسانی كه ارتباط نزدیكی با معلولان جسمی و ذهنی دارند و یا كسانی كه در مؤسسات نگهداری از بیماران روانی كار میك نند، اهمیت بیشتری پیدا می كنند.

ادارات ایران خودرو   از جمله مؤسساتی است كه كاركنان شاغل در آن دارای یك ارتباط متقابل چه بصورت مستقیم یا غیر مستقیم با معلولان جسمی و ذهنی و حتی بیماران روانی هستند كه این امر باعث ایجاد استرس و اضطراب در كاركنان ایران خودرو   می شود و بدین ترتیب محیط كاری در ایران خودرو   حالتی تنش زا پیدا می كند.

با چنین وضعیتی مقامات دولتی و مدیران ارشد چنین سازمانهایی لازم است، توجه خاصی به وضعیت بهداشت روانی كاركنان خود داشته باشند. میزان سلامت روانی كاركنان را مورد بررسی قرار دهند و به نتایج حاصله توجه خاصی داشته باشند با ارائه و تنظیم برنامه های جدیدتر و ایجاد تغییراتی در محیط ، میزان و شرایط كاری در ایران خودرو   در جهت بهبود سلامت روانی كاركنان خود علی الخصوص زنان داشته باشند.چرا كه زنان شاغل در ایران خودرو  ، هم در منزل و هم در محیط كاری وظیفه ای سنگین را به دوش می كشند و به دلیل دوم اینكه تمام تحقیقات گذشته خارجی همچون مطالعات نیوهاون، مانهاتان وتحقیقات داخلی كه توسط باش و بهادرخان و دیگر افراد در زمینه همه گیر شناسی بیماریهای روانی انجام شده است بر این امر تأكید داشته است كه سلامت روانی وابسته به جنسیت است و همواره میزان سلامت روانی در زنان كمتر از مردان بوده است.

منظور از سلامت روانی همان احساس رضایت و بهبود روانی و تطابق كافی اجتماعی با موازین مورد قبول هر جامعه می باشد. (فرهنگ روانپزشكی كمپل – پورافكاری 1373)

همچنین در فرهنگ روانشناسی لاروس سلامت روانی را استعداد روانی برای هماهنگ و خوشایند و مؤثیر كردن كار برای موقعیتهای دشوار و توانایی داشتن تعریف كرده است.

اما هنوز مشخص نشده است كه :

آیا سلامت روانی بر متغیرهای دیگر نیز وابسته است؟

آیا متغیر هایی همچون سن، اشتغال، نوع فعالیت، سنوات كاری و … در میزان سلامت روانی چنین كاركنانی تأثیر گذار هستند یا خیر؟

البته بسیار واضح است كه دانستن میزان شیوع و عوامل ایجاد كننده این آسیبها در سنین و جنسهای مختلف می تواند اطلاعات مفیدی را برای برنامه ریزیهای بلند مدت و كوتاه مدت در اختیار قرار دهد و با تدابیر قابل اتخاذ بر اساس این اطلاعات می توان از بسیاری از مشكلات جلوگیری كرده و در كاهش هزینه های مروبط مؤثر باشد.

 اهمیت و ضرورت تحقیق

اگر نگاهی به آمار و ارقام شیوع بیماریهای روانی در كشورهای مختلف و پژوهشهای بسیار اندكی كه در ایران انجام گرفته بیندازیم، اهمیت این پژوهش آشكار تر می شود.

ساتر لویس (1993) در كنفرانس جهانی حقوق بشر تعداد بیماران روانی را در سرتاسر جهان بیش از نیم میلیارد نفر گزارش كرد كه تقریبا نیمی از این بیماران از خدمات بهداشتی و درمان لازم محروم بوده اند.

سازمان بهداشت جهانی در سال (1993) شایعترین بیماری های روانی را در سرتاسر جهان به ترتیب ، افسردگی، اضطراب و بیماری های روانی تنی معرفی نموده است (فخریان فولادی 1375) . در ایران پژوهشهای در زمینه همه گیر شناسی بیماری های روانی انجام شده بطور مثال: در پژوهشی كه توسط باش و همكاران در سال (1342) انجام گرفت شیوع این بیماری در افراد بالای 5 سال 9/11 درصد گزارش شد. در پژوهشی كه توسط بهادرخان در سال (1372) انجام گرفت. شیوع كلی بیماریها 6/16 درصد گزارش شد در پژوهشی كه در مناطق شهری و روستایی كشور در سال (1378) انجام گرفت، شیوع كلی بیماری های روانی را 21 درصد نشان داده كه شیوع بیماری در زنان بیشتر از مردان است با دقت در نتایج تحقیقات گذشته كه شیوع بیماریهای روانی در اجتماع را در سطح بالای نشان می دهند و با ذكر این نكته كه افراد شاغل در ادارات و سازمانها، جمعیت كثیری از جوامع شهری را تشكیل می دهند. این ضرورت احساس می شود كه پژوهشی در زمینه بررسی سلامت روان و ارتباط آن با اشتغال در سازمان و ادارات انجام پذیرد.

تا ضمن پاسخگویی به سوالات محقق بتوانیم به شناسایی عوامل خطر زایی كه سلامت روان كارمندان را تهدید می كنند پرداخته، در جهت رفع موانع و مشكلات قدم برداشته آموزشهای لازم را انجام دهیم، و در كل اقدامات پیشگیرانه را در جهت كاهش میزان بروز بیماری های روانی در سطح اجتماع و متقابلاً در سطح ادارت و سازمانها برداشته و سطح سلامت روان را در این قشر از جامعه افزایش داده . در جهت رشد و شكوفایی هر چه بیشتر اجتماع قدم برداریم.

 اهداف تحقیق

هدف كلی

هدف اصلی از انجام این تحقیق بررسی میزان سلامت روانی كلیه افرادی است كه در کارکنان ایران خودرو  مشغول به فعالیت هستند.fileyar.ir

 اهداف جزئی

  1. بررسی تفاوت دو جنس در سلامت روان.

  2. بررسی رابطه سن درسلامت روان.

  3. بررسی تفاوت اشتغال در سلامت روان.

  4. بررسی تفاوت سلامت روان با نوع فعالیت.

  5. بررسی رابطه سلامت روان با سنوات كاری.

اصول بهداشت روانی, تعریف سلامت روانی, جامعه آماری, دانلود پایان نامه های روانشناسی, رابطه سلامت روانی با بهزیستی روانشناختی والدین کودکان, روشهای تجزیه و تحلیل داده ها, سلامت روان,

فهرست مطالب :

فصل اول کلیات تحقیق

مقدمه

بیان مسئله

اهمیت و ضرورت پژوهش

اهداف پژوهش

تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه ها و متغیرها

فصل دوم ادبیات و پیشنیه تحقیق

مبانی نظری و یافته های پژوهشی

عزت نفس در قرآن مجید

عزت نفس کلی

عزت نفس اجتماعی

عزت نفس تحصیلی

مولفه های عزت نفس

ماهیت عزت نفس

نظریات مرتبط با عزت نفس

سلامت روان

تعریف سلامت روانی

تعریف بهداشت روانی در فرهنگهای مختلف

اصول بهداشت روانی

خصوصیات افراد دارای سلامت روانی

عوامل موثر درتامین سلامت روانی

نقش خانواده درتامین سلامت روانی

نظریات مرتبط با سلامت روانی

بهزیستی روانشناختی

عقب ماندگی ذهنی

عقب ماندگی ذهنی آموزش پذیر

ویژگیهای کودک استثنایی

نیازهای والدین کودکان استثنایی

احساسات والدین کودکان استثنایی

پژوهشهای انجام شده در ارتباط با موضوع

فصل سوم فرایند پژوهش

روش پژوهش

جامعه آماری

نمونه و روش نمونه گیری

ابزار پژوهش

پرسشنامه بهزیستی روانشناختی

پرسشنامه عزت نفس

پرسشنامه سلامت روانی

روشهای تجزیه و تحلیل داده ها

فصل چهارم یافته های پژوهش

تجزیه و تحلیل داده ها

بررسی جمعیت شناختی  آزمودنیها

بررسی حجم نمونه به تفکیک محل سکونت

بررسی حجم نمونه به تفکیک سن

بررسی حجم نمونه به تفکیک میزان تحصیلات

بررسی حجم نمونه به تفکیک نوع شغل

بررسی حجم نمونه به تفکیک میزان درآمد

بررسی متغیرهای اصلی فرضیات تحقیق

فرضیه اول

فرضیه دوم

فرضیه سوم

فرضیه چهارم

فرضیه  پنجم

فرضیه ششم

فصل پنجم نتیجه گیری

خلاصه یافته های پژوهش

بحث و نتیجه گیری

محدودیت های تحقیق

پیشنهادهای تحقیق

فهرست منابع و ماخذ

ضمائم

دانلود پایان نامه بررسی  وضعیت بهزیستی روانی کارکنان ایران خودرو

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 5017
  • کل نظرات : 26
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 122
  • آی پی دیروز : 109
  • بازدید امروز : 1,519
  • باردید دیروز : 247
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 2,576
  • بازدید ماه : 6,947
  • بازدید سال : 83,168
  • بازدید کلی : 1,048,401
  • کدهای اختصاصی